Veel mensen vinden mij een beetje raar omdat ik met veel plezier vier keer per week in de sportschool sta. Zelfs om 7 uur ’s ochtends. En tijdens mijn vakantie gaat mijn routine gewoon door. Als je me dit drie jaar geleden had verteld, had ik je nooit geloofd.

Technische obsoletie

We weten allemaal dat een gezonde leefstijl en beweging goed is voor ons. Het is belangrijk omdat we op moeten passen voor veroudering. En met veroudering bedoel ik de wetenschappelijke term obsoletie. Specifiek de technische obsoletie waarbij eerder aanwezige fysieke en geestelijke vermogens niet op peil zijn gebleven. Je kunt het werk niet meer zo goed aan als vroeger. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door slijtage en gebrek aan oefening.

Deze achteruitgang is een natuurlijk proces dat te maken heeft met het ouder worden en het is onomkeerbaar. Dus daar kun je weinig aan doen. Maar je kunt het wel versnellen of vertragen. En versnellen gebeurt bij overbelasting zoals bij de zware beroepen. Nu denk je bij zware beroepen aan fysiek zwaar werk, maar dat is het niet alleen. Denk maar eens aan management of sales, of andere beroepen waar de werkdruk hoog is. Want het kan ook om psychische overbelasting gaan.

Fitgirls en schuldgevoel

Nu komen we bij het interessante gedeelte, want je kunt technische obsoletie wel vertragen door te oefenen. En daarom is het belangrijk dat we bewegen, sporten en een gezonde leefstijl hebben. Alleen hebben we niet altijd zin en tijd om te bewegen en worden we constant verleid om toch die pizza te eten in plaats van een gezonde hap. Want ja, het is zo makkelijk en gezellig. Ik snap het wel. We hebben drukke banen, volgen studies, worden constant in beslag genomen door onze mail en telefoons. En oh ja, we hebben ook nog gezinnen, vrienden en families.

Zodra je aan het einde van de dag thuiskomt, ben je blij als je na het eten lekker op de bank kunt ploffen. Je hangt voor de iPad en het schuldgevoel knaagt aan je. Je had eigenlijk nog moeten sporten, maar je hebt er echt de puf niet voor. Je Instagram staat vol met Fitgirls en op Facebook word je platgegooid met advertenties over gezonde voeding en goede voornemens. En je weet vast hoeveel je moet bewegen volgens de norm. Daar ga ik je ook niet mee vermoeien. Mocht je dit toch willen weten dan kun je dit hier lezen.

Ik was 30KG te zwaar

Wel wil ik je vertellen waarom ik o.a. vier keer per week in de sportschool te vinden ben en wat dat persoonlijk en professioneel voor mij betekende. Zoals ik al zei, dit was ooit anders. Zes jaar geleden na de geboorte van mijn zoontje, woog ik 30kg te zwaar en was ik doodongelukkig. Ik was natuurlijk blij met mijn kindje, maar niet met mijn lijf. Ik had een kantoorbaan waardoor ik de hele dag zat en ik was regelmatig somber.

Ik besloot hier wat aan te doen door te gaan hardlopen. Ik kocht vette hardloopschoenen en sloot me aan bij een hardloopgroep in het park. Het hardlopen ging me goed af, maar ik beleefde er absoluut geen plezier aan. Toch ging ik stug door. Weer die verdomde discipline. Ik viel kilo’s af en er kwamen steeds meer kilometers bij. Het ging zelfs zo goed dat ik me inschreef voor de halve marathon in Amsterdam. En ja, die heb ik uitgelopen. Daarna besloot ik nooit meer te hardlopen omdat ik er totaal geen plezier aan beleefde. Ik heb daar echt geen moment spijt van gehad.

Spugend in de bosjes

Rond diezelfde tijd ben ik gestart met bootcampen. Dat was zo zwaar. De eerste les hing ik spugend in de bosjes. Toch bleef ik gaan omdat ik het leuk vond. En na een aantal maanden was ik fitter en sterker. Ook mentaal veranderde er iets. Ik leerde dankzij de groep en de trainer om mijn angsten te overwinnen. Ik heb veel te danken aan de trainer. Er zijn momenten dat ik hem vervloekte, maar hij wist me steeds sterker te maken zowel fysiek als mentaal. En nog steeds.

Ik wilde meer, ik wilde nog sterker worden. Dus begon ik met krachttraining. Ik ging aan de slag met een personal trainer en een trainingsschema. Ik heb jaren geleden ook fitness gedaan, maar dat is niet te vergelijken met wat ik nu doe. In het begin voelde ik me best ongemakkelijk omdat ik me constant druk maakte om wat anderen van me vonden. Na een tijd verdween dit gevoel en nu ken ik bijna iedereen in de sportschool. Ik heb allemaal leuke nieuwe mensen leren kennen.

Fak it, wat kan mij nou gebeuren. Ik kan 100kg van de grond trekken

Hoe deadliften mijn leven veranderde

Het afgelopen jaar ben ik zwaarder gaan trainen en met meer focus. Dit had ik ook nodig om één van de moeilijkste gewichtsoefeningen te leren. De deadlift. Dit is wat mij betreft de allermooiste oefening. Je traint er bijna alle spiergroepen mee als je ‘m goed uitvoert. En dat is zeer belangrijk, want doe je het verkeerd dan kun je flinke blessures oplopen.

Het deadliften geeft me complete rust. Hoe druk het ook in mijn hoofd is, zodra ik de sportschool in loop, mijn koptelefoon opzet en de eerste beats van Afrojack hoor, raak ik in opperste concentratie. Het platform onder mijn voeten, de stang die drukt op de eelt van mijn handen, de spanning op mijn rug, benen, buik, armen. Adem in, bracen, uitademen. En het gewicht niet laten vallen. Nee, gecontroleerd laten zakken. Er kan geen enkele meditatie-oefening op tegen een potje deadliften.

Betere professional door deadliften

Door het zwaarder trainen werd ik fysiek sterker en kon ik meer eten (yum). Jarenlang wilde ik mager zijn en was ik bang om te eten. Maar nu begreep ik eindelijk hoe het lichaam werkt en het belang van gezond eten. Ik werd nog sterker en kon steeds weer een beetje meer gewicht aan met deadliften. Totdat ik de 100KG aantikte en dat gevoel was echt meesterlijk.

Waar ik het meest trots op ben, is dat ik door de krachttraining een betere spreker en professional werd. Het heeft bijgedragen aan het durven geven van presentaties omdat ik zelfverzekerder werd. Zodra ik een presentatie geef waar ik nerveus voor ben, denk ik: ” Fak it, wat kan mij nou gebeuren. Ik kan 100kg van de grond trekken, dus ik kan veel van deze mannen zo optillen.” Het heeft mij heel veel opgeleverd.

Ook jij kunt dit

En nog steeds elke enge stap die ik zet in mijn werk of privé, kan ik aan omdat ik weet dat ik sterk genoeg ben om 100kg te tillen. Door krachttraining ben ik fysiek en psychisch veel weerbaarder. Daarmee weet ik dat ik een grotere kans heb om gezond mijn pensioenleeftijd te halen, of misschien zelfs wel langer doorwerk. De effecten van bewegen zijn ook onderzocht. Ik raad het je echt aan om met krachttraining te beginnen. Of om in ieder geval te gaan sporten.

Soms hoor ik mensen weleens zeggen dat ze niet sporten omdat ze iets niet kunnen. Maar probeer dan toch iets te vinden dat je nog wel kunt. Ik sprak onlangs een dame in de sportschool die last heeft van evenwichtsstoornissen en daarom eigenlijk niet zou kunnen squaten. Maar ze doet het toch. Ze zei dat ze er niet in gelooft dat ze iets niet zou kunnen. “Je kunt altijd wel iets aanpassen zodat het wel kan.” zei ze. Ze vond het squaten zo leuk en belangrijk dat ze bereid was om te blijven proberen. Ze had een hele inventieve manier gevonden om dit toch te kunnen doen. Deze vrouw inspireerde mij. Ook jij kunt dit.

Je kunt altijd wel iets aanpassen zodat het wel kan


Hoe ga jij in beweging komen?

We weten allemaal dat we meer moeten bewegen omdat het goed voor ons is. En ook jij hebt na deze inspirerende woorden weinig redenen om het niet te doen. Ik deel graag een paar inzichten die jou kunnen helpen om te gaan bewegen.

Als je iets echt leuk vind, gaat het vanzelf. Doe iets dat je leuk vind en probeer verschillende dingen uit: wandelen in de pauze, dansen, of ’s avonds zwemmen. Begin met iets en houd het 4 keer vol. Vind je het na de 4e keer echt niets? Dan ga je iets anders proberen. Experimenteer ook met het tijdstip dat jou uitkomt. Ben je een ochtendsporter of een avondsporter? Misschien kun je tijdens je lunchpauze sporten? En maak afspraken met je partner, dan wordt het makkelijker om te gaan.

Krachttraining is goed als je een betere spreker wilt worden. Want je gaat echt staan voor de groep. Je hebt brede schouders, een krachtige stem, je kunt je beter concentreren en je ademhaling is beter. Je leert tijdens krachttraining namelijk hoe je je ademhaling gebruikt.

Sport in de ochtend voordat je naar je werk gaat. Ook al ben je geen ochtendmens. Een training afronden voordat je naar je werk gaat is het beste gevoel van de dag. En dan kun je ’s avonds zonder schuldgevoel op de bank hangen.

Maak gebruik van hulpmiddelen. Ik heb veel hulp gehad aan mijn trainers die me steeds steunen, adviseren en pushen. Een goede trainer is de beste investering die je kunt doen. Maar ook een groep kan je helpen voor motivatie. En als je liever alleen thuis traint dan bestaan er allemaal handige apps zoals de 7 minute workout, interval en gymaholic.

Niet zo janken

Iedereen snapt het belang van bewegen en sport, maar voor veel mensen is het lastig om tijd te maken om te sporten. Of het is niet vol te houden omdat je iets doet dat je eigenlijk niet leuk vindt. Maar zodra je iets doet dat bij je past, houd je het vanzelf vol. En we hebben allemaal 24 uur in een dag, dus je hebt altijd wel ergens een half uur om te bewegen. Over 20 jaar ben je blij met deze investering, want je bent nog steeds fit genoeg om je werk vol te houden en plezier te hebben in het leven.

Dus gewoon doen. Of zoals mijn bootcamp trainer altijd zegt: “hou op met janken en doen.”


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top