Gatver, ken je dat van die netwerkbijeenkomsten? Meestal kom je er terecht nadat je een heel interessante training hebt gevolgd. Ik weet niet hoe jij dit ervaart, maar voor mij voelde dit altijd als een moetje. Het awkward verkooppraatje over wie je bent en wat je doet. Kijken wat je uit het contact met de ander kunt halen. Niet echt mijn ding.

Mijn tactiek

Ik had altijd twee tactieken. Ik peerde ‘m. Ik nam afscheid van de organisatoren onder het mom van druk en nog zoveel te doen en dan was ik weg. Of ik stond wat afgelegen in de zaal mijn email te checken. Ondertussen observeerde ik de mensen in de zaal en probeerde te raden wat hun achtergrond en persoonlijkheid is. Oftewel, ik heb meer interesse in de ander dan in mezelf te verkopen.

Toch ben ik me ervan bewust dat netwerken belangrijk is. Om je werk goed te kunnen doen heb je regelmatig hulp nodig van anderen. Of ze nou binnen of buiten je bedrijf werken. Een goed netwerk zorgt ervoor dat je er niet alleen voor staat op het moment dat je ergens tegenaan loopt. 

Uit onderzoek blijkt dat mensen je aardiger vinden als je ze vragen stelt.

Het geheim van netwerken

Nou schijnt dat de voorkeur die ik heb bij netwerken wel de beste manier  is. Niet het ongemakkelijk in een hoekje staan. Dat is ronduit zonde. Maar interesse tonen in de ander. Uit een onderzoek dat ik pas las blijkt dat mensen je aardiger vinden als je ze vragen stelt. En dan bedoel ik niet een ingestudeerde lijst die je op iemand afvuurt. Nee, oprechte interesse tonen in je gesprekspartner. 

Dus een tijd geleden ben ik het anders gaan aanpakken. Tijdens een bijeenkomst nam ik me voor om zo min mogelijk over mezelf te vertellen. Ik ging me vooral richten op de ander. Ik had ook geen vragen voorbereid. Ik stelde ze vanzelf. En het werkt inderdaad. Sterker nog, het was een succes.

Oude bekenden

Ik kreeg daardoor de smaak te pakken en ben me daarna meer gaan verdiepen in wat netwerken precies inhoudt. Het schijnt zelfs beter te zijn om mensen die je al kende maar al een tijd niet gesproken hebt een berichtje te sturen. 

Netwerken in je bedrijf

Een andere reden dat ik zo ge├»nteresseerd ben in netwerken is vanwege perspectivische obsoletie. [hier lees je wat dat ook alweer over obsoletie ]Deze vorm van veroudering ontstaat onder andere door een te smal netwerk. Dat betekent dat je alleen maar contact hebt met de mensen die jouw mening delen. Het is belangrijk om een divers netwerk te hebben. Het zorgt ervoor dat je blik verbreed en je wordt er creatief van, het verbetert ook de samenwerking met je collega’s.

Tips voor verbreden netwerk

Dus je kunt ook je netwerk verbreden binnen je organisatie. Hoe doe je dat dan? Daar heb ik door een leuke podcast van HBR wel een paar tips voor. Er zitten een paar toegankelijke bij waar je mee kunt beginnen. Hou je wel van een uitdaging? Mooi, let op.

  • Neem deel aan een projectgroep met mensen van verschillende afdelingen.
  • Praat eens met collega’s van andere afdelingen of teams. Stel ze vragen over hun werk. Ook leuk, vraag of je een dag mee kunt lopen met ze om te zien wat ze doen. 
  • En mijn favoriet. Vraag aan eens of je mee kunt naar een overleg waar je normaal nooit bij zou zijn. Bied aan om te notuleren tijdens dat overleg. Kleine kans dat je dan geweigerd wordt.

Aankomende week heb ik weer een netwerkbijeenkomst en ik moet toegeven dat ik er deze keer wel zin in heb om nieuwe mensen te ontmoeten.

En ik sta altijd open voor een kop koffie en een praatje. Dus ik zie de uitnodiging wel komen.

Mocht je de hele podcast van HBR willen horen. Dan is dit de link HBR podcast: networking myths dispelled

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top