Het mooiste moment van de dag

Het is kwart over zeven en ik zwem mijn 12e baan. Toen ik vanuit huis vertrok naar het zwembad was het al licht. Dat was de afgelopen weken wel anders. Het was koud, donker en nat. Het waren niet de meest makkelijke ochtenden om in een koud bad te zwemmen. Sinds ik in januari mijn zwemdiploma heb gehaald, zwem ik twee keer per week voordat ik naar het werk ga.

In het begin vond ik het vermoeiend en ook nog een beetje eng. Toch nog die verdomde haaien fantasie. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo hard kan zwemmen. Ik word regelmatig ingehaald. Maar weet je. Dat boeit me niet zo.

Moment van geluk

Maar deze ochtend is speciaal. Ik zwem gedachteloos achter mijn voorganger aan. Dat is fijn, want door de stroming hoef ik minder moeite te doen. Ik nader de kant en kom daar even op adem. Net op het moment dat ik weer verder wil, begint de zon te schijnen. Het licht komt door de gigantisch grote ramen en reflecteert op het water. Zoveel licht. Het was schitterend. Ik voelde even een moment van geluk. Dat ik dit zo op de vroege ochtend mee mag maken doordat ik mijn grootste angst heb overwonnen. Na het zwemmen, ga ik naar kantoor. En dan ben ik volledig ontspannen. De beloning van het volhouden van een nieuw ochtendritueel.

De ochtend is het beste moment om nieuwe en andere dingen te doen. Door gebruik te maken van de vroege uurtjes, heb je de tijd en de energie om je kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen. En dat is ontzettend belangrijk om te doen. Door je te blijven ontwikkelen, nieuwe kennis op te doen, in beweging te blijven, nieuwe ervaringen op te doen, blijf je waardevol. Op die manier voorkom je dat je skills obsoleet raken.

Mijn ochtend regime

Ik maak veel gebruik van de ochtend. En die begint vroeg. Ik sta meestal rond half zes op. Ik maak mijn lunch klaar, maak ontbijt en zet een grote bak koffie. Ik scan de krant en dan lees ik een boek of een artikel. Of zoals ik nu doe: Ik schrijf een blog. Vervolgens pak ik mijn tas met spullen die ik de avond ervoor heb klaargezet. Als een pak-ezel beladen, loop ik naar mijn auto en ga ik naar het zwembad of richting de sportschool. Ik zwem een half uur ontspannen of ga een uur helemaal kapot in het krachthonk. Vervolgens douchen, aankleden, make-up op en stap ik in de auto naar het werk. Ik check ook pas mijn mail als ik op kantoor ben.

Misschien denk je: “sjezus wat een gedoe en drukte op de vroege ochtend.” Maar door deze planning heb ik tijd voor de dingen die ik belangrijk vind voor mezelf. Ik voel me ontspannen, ik heb tijd om nieuwe dingen te leren, tijd om te lezen en doe ook nog aan beweging. De rest van de dag heb ik focus voor mijn werk en hoef ik me niet druk te maken dat ik daarna nog vanalles MOET.

Dit kun jij ook

Je hoeft nu niet gelijk je hele ochtend om te gooien en grote doelen te stellen. Begin gewoon eens met iets kleiners. Wat zou je het liefste willen doen, maar kom je door tijd- en energiegebrek niet aan toe? Bijvoorbeeld het lezen van een boek, of het volgen van een online cursus. Je hoeft ook niet om 5 uur op te staan, als je dit normaal om 7 uur doet. Zet je wekker een kwartier vroeger.

Maak kleine stappen en committeer je daaraan. Houd dit minimaal vier weken vol en je zult zien dat het steeds makkelijker wordt. Je gaat er veel profijt en plezier van hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top